Історія створення реле

rele

Напевно, власники поштових станцій дуже здивувалися би, якби дізналися, що звичне для них слово “реле”, буквально через кілька століть буде вживатися вже зовсім в іншому сенсі! Слово «реле» – французьке. З’явилося воно в часи, коли не було ні паровозів, ні автомобілів, тим більше літаків. Люди їздили в кінних екіпажах – каретах і диліжансах.

З часом коні втомлювалися в дорозі. Саме тому, люди будували проміжні станції, де виснажені дорогою коні замінялися іншими, які вже відпочили. Диліжанс або поштова карета після зміни коней могли продовжувати шлях з тією ж швидкістю. Проміжні станції отримали назву «реле».

Довгий час до техніки це слово не мало ніякого відношення. Це продовжувалось до того часу, поки в середині минулого століття запрацювали електромагнітні телеграфи, які встановили в багатьох країнах. Справи йшли непогано, поки не з’явилась необхідність передавати повідомлення на великі відстані. Коли ж телеграфні лінії досягли сотні і тисячі кілометрів, виявились дуже серйозні проблеми. Електричний телеграфний сигнал в дорозі настільки слабшав, що розшифрувати його на приймальній станції було просто неможливо.

Але згодом, телеграфісти знайшли вихід з цієї ситуації. Вони вирішили електричний сигнал кілька разів «перепрягати», як перепрягали колись на поштових станціях стомлених коней. З цією метою було створено перше, телеграфне реле.

Воно мало вигляд котушки, що обмотана тонким дротом. Всередині котушки був розміщений залізний стрижень – осердя. Коли електричний струм проходив по обмотці котушки, осердя намагнічувалось і притягувало до себе якір – залізну пластинку. Якір замикав дроти і до телеграфної лінії підключалася свіжа електрична батарея. Вона посилювала сигнал, що здолав велику відстань. Таким чином, до наступної станції, до нового реле, відправлявся вже посилений потужний сигнал.

Завдяки цьому винаходу, телеграфісти суттєво полегшили завдання сучасним конструкторам автоматики. Вони почали під’єднувати реле до підсилювача. Підсилений сигнал вмикав реле. А вже реле вмикало двигун, що керував регулюючим пристроєм.